Wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów - nowe stawki od września 2025
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało przepisy podnoszące opłaty za obowiązkowe badania techniczne pojazdów - będzie to pierwsza zmiana cennika od 21 lat. Wiceminister infrastruktury podpisał 3 września 2025 r. rozporządzenie zmieniające dotychczasowe stawki, a 4 września 2025 r. nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Akt wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli od 19 września 2025 r. Nowe stawki opłat wprowadzane są poprzez zmianę rozporządzenia z 29 września 2004 r., które do tej pory regulowało ceny badań technicznych pojazdów.
Wzrost opłat będzie znaczący - przykładowo standardowe badanie samochodu osobowego zdrożeje z 98 zł do 149 zł. Podobne, proporcjonalne podwyżki dotyczą innych pojazdów. Poniższa tabela porównuje wybrane dotychczasowe i nowe kwoty opłat według opublikowanego cennika:
| Typ pojazdu | Dotychczasowa opłata (zł) | Nowa opłata od IX 2025 (zł) |
|---|---|---|
| Samochód osobowy | 98 | 149 |
| Motocykl / ciągnik rolniczy | 62 | 94 |
| Ciężarówka 3,5-16 t d.m.c. | 153 | 234 |
| Ciężarówka >16 t d.m.c. | 176 | 269 |
| Autobus >15 miejsc | 199 | 304 |
Powodem podwyżek są przede wszystkim rosnące koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (SKP). Opłaty za badanie techniczne były w Polsce zamrożone od 2004 roku, a w ostatnich latach znacząco wzrosły koszty utrzymania SKP - m.in. wynagrodzeń diagnostów, energii, podatków i utrzymania infrastruktury. W efekcie w latach 2023-2024 odnotowano spadek liczby działających stacji, co ograniczało dostępność usług dla kierowców. Rząd argumentuje, że urealnienie stawek po ponad dwóch dekadach jest konieczne, aby zapewnić rentowność i ciągłość działania SKP, a jednocześnie nie nadwyręży nadmiernie kieszeni kierowców. Mimo wzrostu o ok. 50%, nowe ceny badań technicznych w Polsce nadal będą należeć do niższych w Unii Europejskiej - zbliżone np. do poziomu opłat na Węgrzech czy w Finlandii i znacznie niższe niż w Niemczech lub we Włoszech.
Podniesienie opłat za badania techniczne pojazdów jest elementem szerszej reformy systemu kontroli pojazdów zapowiadanej przez Ministerstwo Infrastruktury. Równolegle przygotowywany jest projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, który ma za zadanie uszczelnić i unowocześnić system badań technicznych (m.in. wprowadzić obowiązkowe fotograficzne dokumentowanie pojazdu podczas badania oraz cykliczne szkolenia dla diagnostów). Planowane jest także powiązanie stawek opłat z obiektywnym wskaźnikiem ekonomicznym (np. inflacją) w przyszłości, co ma umożliwić ich regularną waloryzację zgodnie ze zmianami warunków gospodarczych. Dotychczas obowiązujące rozporządzenie z 2004 r. (ostatnio ogłoszone jako tekst jednolity w 2023 r.) pozostawało niezmienione w zakresie cen, jednak zgodnie z opisanymi regulacjami zostanie ono znowelizowane w celu wdrożenia nowych stawek.
Źródła
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz.U. 2025 poz. 1223)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz.U. 2004 nr 223 poz. 2261; t.j. Dz.U. 2023 poz. 1070)
- Komunikat MI - Nowe stawki opłat za badanie techniczne pojazdów (Ministerstwo Infrastruktury, 04.09.2025)
- Informacja MI - „Urealnienie w systemie badań technicznych po 21 latach” (Ministerstwo Infrastruktury, 11.08.2025)